Przed nami jedno z najbardziej podstawowych zagadnień w ramach startu działalności w mediach społecznościowych. Paradoksalnie jest to nadal wątek, o którym przedsiębiorcy – nie tylko ci najmniejsi – często zapominają. Efektem tego jest brak uzupełnionego adresu, godzin pracy czy zakładki, wprowadzające, raczej nieświadomie, w błąd. Jak zatem powinien wyglądać dobrze uzupełniony profil? Reguła jest tu podobna i niemalże w równie dużym stopniu sprawdzi się tak na Facebooku, jak i Instagramie, Pintereście, YouTube czy LinkedIn. Podstawą nie jest tu wiedza, lecz zwyczajne chęci do wejścia w ten wymagający świat. Poniżej kilka bazowych rozwiązań, od których musicie zacząć.
Dwa kluczowe czynniki z którymi spotkacie się na początku, to oczywiście wybór nazwy kanału, a następnie unikatowego linku. Pierwszy etap zakończycie już przy zakładaniu profilu. Przy drugim konieczna jest dalsza ingerencja. Musicie udać się do Ustawień Strony, a następnie działu Informacje o Stronie. Okno, które Was interesuje to „Nazwa użytkownika”. Dlaczego jest to ważne? Dzięki temu link do profilu będzie krótszy, logiczny, a samą stronę łatwiej będzie wyszukać z pomocą wyszukiwarki systemowej. Uwaga: może okazać się tak, że zmiana nazwy na początku nie będzie możliwa. Jeśli tak się stanie, zbierzcie pierwszych fanów – mechanizm odblokuje się wówczas automatycznie.
Nie zapominaj, że Twój profil wcale nie musi nazywać się dokładnie tak, jak Twoja firma. Może też zawierać dodatkowe frazy, jeśli uznasz to za słuszne. Przykładami są np. firmy farmaceutyczne, które zamiast na produkcie, skupiają się na jego przeznaczeniu.
Gdy mamy już wybraną kategorię profilu, jego nazwę oraz unikatowy link, przyjdzie pora na kolejne elementy. Mamy tu na myśli w pierwszej kolejności awatar oraz zdjęcie w tle. To właśnie na tym etapie decydować będziecie także o tym, jakie informacje wprowadzicie do profilu. Jest to o tyle proste – w przeciwieństwie do lat poprzednich – że wystarczy wejść w zakładkę „Informacje”, a następnie wybrać dostępny tam przycisk „Edytuj informacje o stronie”. Właśnie tam dostępne będą tak bazowe dane jak: godziny otwarcia, adres, dane firmy czy chociażby metryczka.
Jako administrator wybrać musisz także przycisk główny profilu („Edytuj CTA”) czy karty („Edytuj karty”). To ostatnie jest niezwykle ważne. Restauracja korzysta bowiem z innych rozwiązań, co firma sprzedażowa. Nie zawsze zakładka Oferta czy Usługi sprawdzą się równie mocno. Samemu musisz ustalić, które rozwiązania są ważne i dotyczą Twojej działalności. Istotne jest także to, by ustawić je we właściwej kolejności. Sklep może być ważniejszy niż galeria czy rzadko wykorzystywane wydarzenia.
Wspomnieliśmy wyżej, że na profilu wybieracie właściwy awatar i zdjęcie w tle. Jednym z podstawowych błędów jest niewłaściwy dobór rozmiarów grafik. Kończy się to tym, że Twoje logo jest ucięte, a komunikat ze zdjęcia w tle czytasz z lupą w ręce. Co roku Facebook – ale też inne Social Media – zmieniają swoje wytyczne, dopasowując się bardziej do responsywności naszych urządzeń. W związku z tym podajemy poniżej najważniejsze rozmiary grafik w 2022 roku:
Podaliśmy wyżej jedynie rozmiary bazowe. Do nich należy dodać chociażby Facebook Stories (1080 × 1920 px), ale też potencjalne reformaty do reklam. W tej materii więcej powiedzą Wam specjaliści MEdiagnozy, którzy na swojej stronie szczegółowo opisują wskazane Case Study. Dlaczego warto z nimi porozmawiać? Facebook to jedno, LinkedIn, YouTube czy Twitter często wdrażają kompletnie odmienne systemy i algorytmy graficzne.
Pro TIP: Korzystajcie z grafik o rozszerzeniu .PNG. Dzięki nim nie utracicie na jakości podczas konwersji zdjęcia.
Mamy już wybrane nazwy, właściwą selekcję kart, uzupełniony profil podstawowy. Na tym etapie wiecie także, z jakich grafik skorzystać. Teraz zacznie robić się poważnie, zwłaszcza, gdy nie wiecie jeszcze, jaki dokładnie archetyp ma Wasza firma, jak wygląda buyer persona czy jak właściwie konstruować lejek sprzedażowy. Zacznijcie zatem od tego, by dokładnie przeanalizować Ustawienia strony. Właśnie tam wybierzecie m.in. role na stronie (przypisanie lub usuwanie redaktorów), preferencje filtra wulgaryzmów czy też połączycie konto FB z Instagramem. Poza tym czekają Was takie etapy jak:
Mając wszystkie te elementy, będziecie mogli stworzyć swój pierwszy post. Nie śpieszcie się z nim – to naprawdę nie są wyścigi. Właściwie przemyślana strategia, spójna z planem marketingu firmy, będzie tym, co już od pierwszej chwili zbuduje wokół Was aurę profesjonalizmu.
Zaczynajmy!